apríl 2007 jún 2007 obsah čísla
infovekacik - úvodník
internetový časopis pre deti
máj 2007
logo Infovek

Naučme sa Vyskúšajme sa Mestá Slovenska Zahrajme sa Môj kamarát ... Omaľovanka Urob si sám Naša tvorba Redakčná rada Archív


obchodČaute, decká!

Je tu máj – mesiac plný kvetín, lásky úsmevov a sviatkov.

tržnica s ovocímJa by som sa však chcela zamyslieť nad niečím celkom obyčajným – obchodom. Všetci tam chodíme a nosíme domov tašky plné potrebných vecí. Najčastejšie nakupujeme v potravinách, lebo jesť sa musí.

Viete si predstaviť, že voľakedy dávno obchody vôbec neexistovali? Každý si musel vystačiť s tým, čo si ulovil, nazbieral, dopestoval?

Ak sa taký pračlovek chcel parádiť, musel si najskôr uloviť mamuta, spracovať kožu a až potom sa do nej zabaliť. staré peniazeAj o nejaké to storočie neskôr nebolo jednoduché prežiť. Ak si sa chcel obliecť, musel si najskôr pokopať zem, zasiať semienka ľanu, počkať kým vyrastie, spracovať ho, upriasť nite, utkať látku a nakoniec ušiť šaty. Veru, múdry bol ten, kto vymyslel obchod.

obchodNajskôr sa však dal vymeniť len tovar za iný tovar. Peniaze sa zrodili iba oveľa neskôr. Aj slovo platiť je pomerne mladé. Vzniklo z toho, že za tovar sa vymieňali kúsky plátna – teda sa platilo.

Obchodníci so svojím tovarom neraz prešli celú Európu, ale i Áziu, aby doniesli taký tovar, ktorý v niektorej krajine chýbal. Známa bola napríklad hodvábna cesta z Indie do Európy, jantárová cesta, ale i cesta soľná. Tovar sa prepravoval na vozoch, plavil na lodiach a často sa nedostal na miesto určenia, lebo karavány obchodníkov prepadávali zbojníci a piráti.

obchodná ulicaVýznamnými strediskami obchodu boli mestá, ktoré dostali právo trhu – niekoľkokrát do roka mohli usporiadať trh. V názvoch takýchto miest sa i dodnes zachoval deň, kedy sa trhy mohli konať – Rimavská Sobota, Dunajská Streda...

Keby sme sa dnes vrátili do tých čias, asi by sme si zvykali veľmi ťažko. Dnes sú obchody na každom rohu, ponúkajú tovar i počas nedieľ a sviatkov. Obchody sú určite skvelý vynález. Ale prečo toľko ľudí trávi svoj voľný čas ukrytí v labyrinte uličiek a výkladov najväčších obchodných domov? Naozaj nie je na svete nič krajšie? Čo poviete?

© Asociácia projektu Infovek, posledná zmena: 12.4.2009, KZVI
Internetový časopis Infovekáčik je v roku 2007 financovaný
firmou AgemSoft a.s.
logo AgemSoft a.s.