Čaute, decká,
už ste všetci doma, vlastne v škole? Verím, že áno. Určite mnohí z vás počas prázdnin navštívili staré mamy, priateľov, poniektorí zašli až k moru. Viem si predstaviť, ako viacerí z vás počas dlhej cesty autom nespokojne hundrali, nudili sa, vadili, ... Ale napadlo vás, že by ste vlastne mali byť vďační za to, že tú dlhú cestu ste nemuseli prejsť na vlastných?
Lebo, aj keď si to my nevieme ani predstaviť, autá tu neboli vždy.
V minulosti ľuďom na prekonávanie vzdialeností slúžili len nohy, neskôr zvieratká, potom voz. A potom dlhé storočia nič.
Aj keď sa to nezdá, aj vznik áut súvisí so školou. Bez vzdelaných ľudí, ich mnohých nevydarených pokusov, omylov, ale najmä vďaka ich vytrvalosti, by neprišlo na svet auto.
Prvé autá súviseli s vynájdením parného stroja. V r. 1769 sa na ceste vo Francúzsku objavil prvý parný cestný automobil. Zostrojil ho francúzsky inžinier N. J. Cungot. Automobil išiel nepredstaviteľnou rýchlosťou – asi 2-3 km za hodinu. Okolo neho boli kúdole dymu a pred ním bežal človek, ktorý mu robil cestu – odháňal z cesty ľudí, statok, husi. Všetka zver pred autom utekala odušu a ľudia sa prežehnávali, aby sa im nič zlého od toho čertovho vynálezu nestalo. Mysleli si, že z jaskyne vyliezol hrozný drak a teraz sa rúti na ich mesto.
V Čechách prvé auto zostrojil v r. 1815 F. Božek. V Nemecku sa objavilo prvé auto so spaľovacím motorom až v r. 1886. Dlho sa vyrábali autá na benzín a naftu. Až v dnešnej dobe sa veľa hovorí o elektromobiloch. Ale prvý elektromobil zostrojil a v Prahe predviedol F. Križík už v r. 1895.
Autá sú naši pomocníci, bez nich si nevieme dnešný svet vôbec predstaviť. Stretávame ich všade. Ale zároveň sú aj horlivými znečisťovateľmi nášho prostredia. A tak svet stojí pred úlohou - zostrojiť také autá, ktoré budú voziť ľudí i tovar, ale zároveň budú aj šetrné k našej prírode, k celej Zemi.
Držme si palce, aby to bolo čo najskôr, kým je Zem pre nás ešte obývateľná.
PS: Aspoň do školy vzdialenej 300 m by sme mohli chodiť peši, nemyslíte? |